Dagens annons i SvD med den knäböjande nunnan bakifrån, med uppdragen särk och pixlar över baken, gjorde mig rent ut sagt förbannad. Att tavlan fanns (och på den andra sidan visar nunnan framifrån) visste jag redan, men att i en utställning med namnet Lust och last använda en pixlad kvinnobak i marknadsföringen är anmärkningsvärt. En snabbtitt på Nationalmuseums webb visar fler nakna kvinnor. Jag har som hastigast bläddrat i katalogen och samma sak där. Nakna män var mest representerade som lustiga snoppar i Sergels och Ehrensvärds teckningar. Jag känner att jag måste gå till botten med detta och se utställningen med MYCKET kritiska ögon.

Visningar: 105

Inlägg i den här diskussionen

Då blir vi flera som kan passa på att titta nästa vecka under vårmötesdagarna. Kan bli en spännande diskussion när vi träffas!
Spännande inlägg Hans! Du är den förste som jag ser reagera över annonsen - ska bli intressant att se om detta utvecklar sig till en debatt. Frågan är väl om detta är något som i förlängningen kommer att prövas av Näringslivets etiska råd för sexism?

Mja, men kropparna verkar presenteras med problematisering. Från NMs hemsida:

"Den erotiska konsten har alltid varit närvarande, även om det riktigt ”snuskiga” inte visats för en stor publik. Den typen av konst förekom bara i männens privata rum. I de samtida verken som du kan se i utställningen diskuterar konstnärer som Kristina Jansson, Gisela Schink och Lars Nilsson frågan om vem som äger blicken – ska erotisk konst alltid betraktas av en man?"

Kanske är bristen på män som sexobjekt en konsekvens av de män som har gjort urvalet till NMs samlingar? Annars är det inte direkt brist på sköna ynglingar i konsthistorien (se Germaine Greers "The boy" och Camille Paglias "Sexual Personae").

Jag tror nog att själva utställningen problematiserar bilderna, men att i marknadsföringen använda den pixlade baken innebär för mig ett budskap, ungefär: Kom hit så får du se stjärten utan pixlar! Om NM nu vill diskutera vem som äger blicken så stämmer inte marknadsföringen överens med ett problematiserande förhållningssätt. Jag måste, som sagt, dit och se och läsa noggrannare.
Jag håller med dig i det här resonemanget. Det känns som att marknadsavdelningen tagit ett helt annat hö-hö-perspektiv än producenterna.

Visst blir man fundersam när man "graderar upp" bilden med pixelering! Det är de nutida hetsande pixlarna som försöker sälja med sensation (och berättar mer om vår tid än om målningens). Bilden utan denna dekoration är en variation på Susanna och gubbarna som "hänger ut" såväl man som kvinna och är harmlös och ganska söt, tycker jag.

Nationalmuseum har en introduktionsfilm om utställningen på sin hemsida som ger ett betydligt mer nyanserat budskap än annonsen. 

Kanske är pixlarna en kommentar till Zornkullor och annat - med vår tids mått ganska oskyldigt - som blir censurerade av apple och facebook. Vill man se rumpa behöver man knappast bege sig till Nationalmuseum.
Det kan du ju ha rätt i...
Det må vara oskyldigt, men NM gör en utställning som problematiserar synen på lust och last. De har ett stort antal bilder att välja mellan, där någon slutligen blir den som ska marknadsföra utställningen och berätta något om både innehåll och tolkning: varför i hela friden väljer man då en av de mest klassiska gubbfantasier som finns och pixlar den?

kanske brist på fantasi som gör att marknadsförarna har valt nunnan (och den barbystade Danae som figurerade i DN, även där med pixlar). hade det varit ett fotografi med en nutida modell hade de inte kommit undan så lätt. intressant också att jämföra med Odd Nedrums självporträtt med praktstånd som togs bort från t-banan för tio år sen. undrar också hur NM förhåller sig till alla nakna puttis och keruber som så flitigt förekommer i konsthistorien. måste se utställningen, helt enkelt! (lyckad marknadsföring..)

Funderar över vem som gjort annonsern är det en sensationslysten webredaktör eller är det en medveten provokation eller ett försök att sälja sin till nya grupper ?

Kanske alla tre tankarna i en, men hur rimmar det med intentionen att verkligen diskutera vems blick? Hur rimmar den inställningen med producenters och pedagogers intentioner, som jag tycker känns spännande, utifrån det jag sett av hemsidan.

Bra initiativ till utställning tycker jag, det ska bli intressant att se den.

RSS

© 2013   Created by Bengt Svensson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor