Tillhandahålls av Riksförbundet Sveriges museer
Taggar:
Permalänk Svar från Katarina Kallings hos 24 Mars 2011 på 14.15
Permalänk Svar från Anna Hedlin hos 24 Mars 2011 på 16.17 Mja, men kropparna verkar presenteras med problematisering. Från NMs hemsida:
"Den erotiska konsten har alltid varit närvarande, även om det riktigt ”snuskiga” inte visats för en stor publik. Den typen av konst förekom bara i männens privata rum. I de samtida verken som du kan se i utställningen diskuterar konstnärer som Kristina Jansson, Gisela Schink och Lars Nilsson frågan om vem som äger blicken – ska erotisk konst alltid betraktas av en man?"
Kanske är bristen på män som sexobjekt en konsekvens av de män som har gjort urvalet till NMs samlingar? Annars är det inte direkt brist på sköna ynglingar i konsthistorien (se Germaine Greers "The boy" och Camille Paglias "Sexual Personae").
Permalänk Svar från Stina Flink hos 25 Mars 2011 på 16.24
Permalänk Svar från Viveka Overland hos 25 Mars 2011 på 12.20 Visst blir man fundersam när man "graderar upp" bilden med pixelering! Det är de nutida hetsande pixlarna som försöker sälja med sensation (och berättar mer om vår tid än om målningens). Bilden utan denna dekoration är en variation på Susanna och gubbarna som "hänger ut" såväl man som kvinna och är harmlös och ganska söt, tycker jag.
Nationalmuseum har en introduktionsfilm om utställningen på sin hemsida som ger ett betydligt mer nyanserat budskap än annonsen.
Permalänk Svar från Anna Hedlin hos 25 Mars 2011 på 12.32
Permalänk Svar från Viveka Overland hos 25 Mars 2011 på 14.03
Permalänk Svar från Anna Hedlin hos 25 Mars 2011 på 19.24 kanske brist på fantasi som gör att marknadsförarna har valt nunnan (och den barbystade Danae som figurerade i DN, även där med pixlar). hade det varit ett fotografi med en nutida modell hade de inte kommit undan så lätt. intressant också att jämföra med Odd Nedrums självporträtt med praktstånd som togs bort från t-banan för tio år sen. undrar också hur NM förhåller sig till alla nakna puttis och keruber som så flitigt förekommer i konsthistorien. måste se utställningen, helt enkelt! (lyckad marknadsföring..)
Permalänk Svar från Kristina Friberg hos 25 Mars 2011 på 15.38 Funderar över vem som gjort annonsern är det en sensationslysten webredaktör eller är det en medveten provokation eller ett försök att sälja sin till nya grupper ?
Permalänk Svar från Stina Flink hos 25 Mars 2011 på 16.27 Kanske alla tre tankarna i en, men hur rimmar det med intentionen att verkligen diskutera vems blick? Hur rimmar den inställningen med producenters och pedagogers intentioner, som jag tycker känns spännande, utifrån det jag sett av hemsidan.
Bra initiativ till utställning tycker jag, det ska bli intressant att se den.
Välkommen till
Mötesplats museer
Registrera dig
eller Logga In
© 2013 Created by Bengt Svensson.
Drivs med tekniken bakom